دانشگاه علامه طباطبایی
پردیس نیمه حضوری
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی زبان وادبیات فارسی
موضوع
بررسی و مقابله ی قانون کارمادر مثنوی معنوی مولانابا حدیقه الحقیقه ی سنایی
استاد راهنما
جناب آقای دکتر داوود اسپرهم
استاد مشاور
جناب آقای دکتر محمدحسن حسن زاده ی نیری
استاد داور
جناب آقای دکتر حائری
بهار 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………………………………………….1
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………2
کلیدواژه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
فصل اول
تعریف کارما……………………………………………………………………………………………………………………………………..7
فصل دوم
بررسی کارما در مثنوی معنوی…………………………………………………………………………………………………….35
فصل سوم
کارما منحصرا در ابیات………………………………………………………………………………………………………………..124
فصل چهارم
تبلور کارما در داستان های مثنوی…………………………………………………………………………………………….135
فصل پنجم
کارما در حدیقه ی سنایی………………………………………………………………………………………………………….154
فصل ششم
مقابله ی کارما در حدیقه با مثنوی………………………………………………………………………………………….167
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………..168
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………….169
چکیده
«کارما» قانون عمل و عکس العمل ، قانون تابش و بازتابش ، واژه ایست سانسکریت که در فصل نخستین به تفصیل به تعریف آن پرداخته ایم .
این قانون را در مثنوی معنوی مولانا و حدیقه الحقیقه ی سنایی بررسی کردیم. پیش فرض ما این بود که این قانون با توجه به جنبه های مختلف آن و کاربردهای گوناگونش ، در مثنوی و حدیقه با گستردگی وجود داشته باشد ؛ هم چنین انتظار داشتیم که کارما در مثنوی بیش از حدیقه باشد .
با ارائه ی نمونه های متعدد دریافتیم که کارما در هر دو اثر به وضوح قابل شناسایی و بررسیست .
دریافتیم که در مثنوی معنوی ، چه در قالب داستان ها و حکایات و چه در قالب ابیات به طور مجزا به وفور به قانون کارما برمی خوریم.
این قانون به قدری در مثنوی حضور دارد که در نتیجه گیری بیان داشته ایم با مسامحه می توان مثنوی را سراسر قانون عمل و عکس العمل دانست .
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0