نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده تحولات تکنولوژی که در عرصه ارتباطات در یک دهه گذشته صورت گرفته در تمامی عرصه های زندگی بشری اثرات عمیقی بر جای گذاشته و واکنش های فردی، ملی، منطقه ای و بین المللی را تحت الشعاع خود قرار داده است. امروزه جنبه ای از زندگی بشری را نمی توان یافت که متاثر از فضای مجازی نباشد در عصری که همه مفاهیم در حال جهانی شدن و به موازات آن پیشرفت هایی که در حوزه فناوری ارتباطات هر روز بیش از پیش صورت می گیرد، سرنوشت جوامع و افراد را تحت الشعاع قرار داده و به درستی می توان قرن بیست و یکم را قرن فضای مجازی، قرنی که دیگر نمی توان اخبار را پنهان نمود نامید. از این رو دیگر نمی توان به تحریف و تحمیق سیاسی پرداخت چرا که عصر پنهان کردن اطلاعات سپری شده است. تحولاتی که از سال2011 در خاورمیانه آغاز شده و کماکان ادامه دارد سبب ساز شده که نگارنده در این پژوهش و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش شبکه های مجازی در روند شکل گیری و میزان تاثیر آنها بر تحولات خاورمیانه بپردازد.این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال است که بروز جامعه شبکه ای و پیدایش فرهنگ سیاسی مقاومت چگونه موجب تکوین جنبش های انقلابی در مصر و تونس شده است ؟فرضیه ی مورد نظر نگارنده عبارت از این است که ظهور جامعه شبکه ای و فرهنگ سیاسی مقاومت موجب پیروزی انقلاب در کشورهای مصر و تونس شده است.داده های این پژوهش به روش کتابخانه ای—اسنادی و اینترنتی گرده آوری شده وبیانگر آن است که شکل گیری جامعه شبکه ای و شبکه های اجتماعی در کشورهای تونس و مصر بستر ساز حرکت های انقلابی در این کشورها شده است گر چه این شبکه ها دارای نقش پیشینی در انقلاب تونس و نقش پسینی در انقلاب مصر بودنددرمجموع می توان گفت که جهانی شدن و رسانه های مجازی تاثیرات مهمی در تحولات اخیر کشورهای خاورمیانه بر جای گذاشته است.
فهرست عنوان صفحه کلیات بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………..1 سوال تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….4 فرضیه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………4 تعریف متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………………………5 ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………..6 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………..7 اهداف علمی……………………………………………………………………………………………………………………………………7 اهداف عملی……………………………………………………………………………………………………………………………………8 روش پژوهش و جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………8 موانع و محدودیت های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………..9 حدود و نقطه ی تمرکز پژوهش………………………………………………………………………………………………………….9 سازماندهی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….10 بخش اول:تمهیدات نظری مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11فصل اول :جامعه ی شبکه ای گفتار اول : کاستلز و ظهور جامعه شبکه ای……………………………………………………………………………………….12 گفتار دوم :گیدنز و فشردگی جهانی…………………………………………………………………………………………………16 فصل دوم جهانی شدن گفتار اول:هویت و جامعه شبکه ای در عصر جهانی شدن……………………………………………………………………18 گفتار دوم: رسانه های جمعی در شرایط جهانی شدن………………………………………………………………………….26 گفتار سوم: انقلاب ها در عصر جهانی شدن………………………………………………………………………………………30 گفتار چهارم: ظهور اینترنت و شبکه مجازی در عصر جهانی شدن………………………………………………………..34 گفتار پنجم: ارتباطات در عصر جهانی شدن……………………………………………………………………………………….38 پی نوشت بخش اول ………………………………………………………………………………………………………………………41 بخش دوم:روند شکل گیری انقلاب در تونس و مصر مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………43 فصل اول: انقلاب در تونس گفتار اول: تونس در دوران زین العابدین ………………………………………………………………………………………44 گفتار دوم: خیرش،طغیان………………………………………………………………………………………………………………..49 فصل دوم: انقلاب در مصر گفتار اول : مصردر دوران حسنی مبارک وتعمیق اقتدار گرایی سیاسی در مصر……………………………………….51 گفتار دوم: خیزش، طغیان ………………………………………………………………………………………………………………54 پی نوشت بخش دوم…………………………………………………………………………………………………………………….56 بخش سوم:شکل گیری جامعه شبکه ای و انقلاب در مصر و تونس مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………..58 فصل اول : جامعه شبکه ای در خاورمیانه …………………………………………………………………………………………60 فصل دوم: شبکه ای شدن و انقلاب درتونس…………………………………………………………………………………….64 گفتار اول: جامعه شبکه ای درتونس………………………………………………………………………………………………….64 گفتار دوم: اینترنت و تلفن همراه درتونس………………………………………………………………………………………….66 گفتار سوم: شبکه ها و سایت های خبری در تونس ……………………………………………………………………………70 ... برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 137 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیّد جمال الدّین اسدآبادی در تحول گفتمان سیاسی شیعه در آستانه ی انقلاب مشروطه ی ایران است. با توجه به این که سیّد جمال ده سال پیش از مشروطه در گذشته است ،در این تحقیق تلاش شده با استفاده از روش های اسنادی و کتابخانه ای به بررسی کتب ،رسائل ،مقالات ،اسناد، گفته ها و خاطرات نزدیکان و هم عصران سید جمال پرداخته شود. یافته های این پژوهش مشخص می کند در آستانه مشروطه گفتمان های متفاوت وگاه متضادی همچون گفتمان های دینی، که خود به دو دسته ی مشروطه خواه و مشروعه خواه تقسیم می شود وگفتمان غربگرا رایج بوده است؛که به دلیل عدم انطباق و سازگاری با شرایط موجود و ناتوانی در انعکاس شرایط واقعی جامعه،نتوانسته عاملی مهم و اساسی در ایجاد انقلاب مشروطه باشد؛این درحالی است که افکار و اندیشه های سید جمال،که در قالب نامه،مقاله و سخنرانی منتشر می شده است؛ از یک سو نوعی گفتمان خاص را بوجود آورده، که ما آن را (گفتمان اصلاحی سید جمال) نامیده ایم؛و از دیگر سو گفتمان مذکور بیشترین تأثیر بر روند شکل گیری انقلاب مشروطه داشته است.در گفتمان اصلاحی سید جمال به دلیل شناخت همه جانبه ی او از دنیای متمدن(غرب)و تحولات ناشی از مدرنیته و همچنین درک شرایط متفاوت حاکم بر جامعه ی ایران، نقایص موجود در گفتمان های دیگر به چشم نمی خورد و به خوبی توانایی انعکاس شرایط و مشکلات جامعه ی ایران را دارا بود؛ به همین دلیل این گفتمان توانست بیشترین تأثیر را در جهت دهی فکریِ گروه ها و اقشار مختلفی همچون علما، سیاسیون و توده ی مردم داشته باشد و در نهایت به مثابه ی دستاویزی در بحران های سیاسی و فکری آستانه مشروطه خود نمایی کرد که نتیجه تمسک به آن پیروزی انقلاب مشروطه بود. کلید واژه : گفتمان سیاسی، سیّد جمال الدّین اسدآبادی،شیعه،انقلاب مشروطه
فهرست مطالب
1 -6- اهمیّت وضرورت تحقیق.. 12 1-8- تعاریف واژگان کلیدی تحقیق.. 15 فصل دوم: سیری در زندگانی سیّد جمال الدّین.. 2-2 : کودکی و تحصیلات سیّد جمال در قزوین و تهران : 21 2-3. سیّد جمال الدّین و حوزه ی نجف : 22 2-4. سفرهای سیّد جمال الدّین و سرانجام او : 23 فصل سوم: اتّهامات وارده بر سیّد جمال الدّین اسد آبادی.. 3-1. ملیّت سیّد جمال الدّین : 39 3-2. دین و مذهب سیّد جمال الدّین : 42 3-3- سیّد جمال و فراماسونری.. 48 3-4- سیّد جمال عامل انگلیس : 50 فصل چهارم: شرایط و گفتمان ها در آستانه ی انقلاب مشروطه. 4-2. اوضاع ایران در آستانه ی انقلاب مشروطه : 56 4-2-2. شرایط فرهنگی-اجتماعی.. 58 4-3. گفتمان های رایج در آستانه ی انقلاب مشروطه. 62 4-3-1. گفتمان ملّی گرایان ( روشنفکران متجدّد و غرب گرا ) 63 ... برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 132 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده: ناهمگنی قومی، دینی و اقتصادی، ویژگی ساختی عموم کشور های جهان سوم، بخصوص خاورمیانه می باشد . البته این داوری، به مفهوم تصدیق همسانی کشور های پیشرفته نیست . به تعبیر اوکانر از مجمع 132 ملت- کشور موجود (1972) فقط 12 تای آن (1/9درصد ) به طور قطع از نظر قومی همگن بوده اند منتهی وجود شکافهای گوناگون در کشورهای پیشرفته خاصیت هم افزا ندارند بلکه تمایزهای موجود همدیگر را تعدیل می کنند. از این رو پیامدهای امنیتی مهمی ندارند در حالیکه جنگ قومیتها و استفاده از خرده فرهنگها در جهان سوم بویژه خاورمیانه فصل مهمی از تاریخ درگیریها این ملتها را نشان میدهد. واقعیت موجود با فرایند نوین غلبه گفتمان خودگردانی و با استقلال جویی همه اقوام به جای استیلا جویی یک قوم ، عملا به مساله ای امنیتی تبدیل گردیده و در بسیاری از موارد تمامیت اراضی واحدهای مختلف سیاسی را تهدید می نماید . به هر علت و شرایط کشور ما نیز کشوری است متشکل از اقوام مختلف که عناصر و مولفه های متفاوتی بین آنها و دولت مرکزی پیوند یا گسست ایجاد کرده است و احساس قوی در میان طیف وسیعی از جمعیت کشور کتمان ناپذیر است . آنها در خارج از مرزهای ایران ایرانی هستند لیکن به نظر می رسد در داخل مرزها به همان اندازه که ایرانی هستند، دارای تعلق قومی یا مذهبی هم می باشند. و در همین راستا پژوهش حاضر با تاکید بر قومیت ها و چالش روبروی دولتها موضوع را مورد کنکاش قرار داده است .
بخش اول کلیات
1-1 بیان مسأله: چنین به نظر می رسد که در دهه آینده کلیه کشورها به نحوی با مسئله ناسیونالیسم قومی مواجه خواهند شد. از آنجا که قومیت یکی از شاخص های عمده در شناخت ظرفیت طبیعی کشورها برای نیل به ثبات و دوری از خشونت به حساب می آید. امنیت کشورها در دهه آینده بدون توجه به این مسئله رقم نخواهد خورد. درجمهوری اسلامی ایران وجود قومیت کرد درغرب کشور با گسستهای دینی و اقتصادی و متاثر از تحریکات خارجی می تواند خطرآفرین باشد. در جوامع چند قومی موضوع همزیستی مفهوم تنوع قومی با وحدت ملی امریست منوط به اتخاذ رهیافتی که بتواند در عین کثرت در خرده فرهنگ های قومی، وحدت درمنش ملی را محقق سازد. قومیت با زیر عنوانهایی چون انفکاک قومی، علایق قومی، گرایشات واگرایانه، استقلال خواهی یا تجزیه طلبی، هویت قومی و چالشهای قومی درمقیاس ملی، عناوینی است که نیازمند مطالعه از منظر امنیت ملی می باشد. امنیت در نگاه نخست به عنوان مفهومی ساده، به اطمینان ازحفظ، دوام و بقای داشته ها، و تضمین منافع و تامین علایق اطلاق می شود. برخی امنیت را به صورت «ایجابی» و «سلبی» تقسم می کنند. در معنای ایجابی امنیت، وجود احساس رضایت و اطمینان نزد دولتمردان و شهروندان، و درمعنای سلبی امنیت، نبود ترس، اجبار و تهدید را به عنوان یک شاخص در نظر می گیرند (افتخاری،1377). همچنین به عقیده رابرت مک نامارا: امنیت ملی به نوعی متضمن اعتماد ملی، آزادی، توسعه و بهبود موقیت یک کشوراست. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 145 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده: وقوع جنبشهای اخیر کشورهای خاورمیانه و جهان عرب، که از اعتراضات مردمی در تونس آغاز و دامنه آن کشورهای مصر، لیبی، یمن، بحرین و غیره کشیده شده، برخی از نقد و تحلیلها را پیرامون ماهیت این تحولات، علل، انگیزه و زمینههای رخدادهای گذشته و حال درکشورهای یادشده مطرح میکند، در این خصوص تحلیلها و تعابیر متفاوتی در مورد این خیزشها به کار میرود که حاکی از برداشتها و تفاسیر گوناگون گاه متعارض است. گذشته از مباحثی مثل خیزش اسلامی یا بهار عربی، تعابیر دیگری نیز به کار میرود که عبارتند از: جنبشهای دموکراسیخواهی، بنیادگرایی رادیکال، دگرگونی سازنده خاورمیانه، رادیکالیسم سیاسی و… بسیاری از اندیشمندان سعی کردهاند از جنبههای ویژه در پرتو دیدگاههای گوناگون به بررسی علت، چرایی و دلایل خیزش در کشورهای عربی بپردازند، دستهای نقش گروههای سیاسی در انقلاب دست گذاشتهاند و شمار دیگری به نقش عوامل بیرونی وکسانی نقش شبکههای اجتماعی و کسانی دیگر به عوامل اجتماعی و اقتصادی پرداختهاند، در مورد اتفاقات اخیر شکل گرفته در کشورهای شمال آفریقا، اگر چه تحلیلهای متنوع و مختلفی ارائه شده است، اما به اعتقاد اکثریت اندیشمندان این تحولات دارای بنمایههای قوی اسلامی میباشد، از همین رو است که عنوان بیداری اسلامی برای توصیف آن برگزیده شده است. واژگان کلیدی: بیداری اسلامی، جنبشهای اسلامی، تغییر سیاسی، کشورهای شمال آفریقا، تونس، مصر، لیبی
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول :مفاهیم و کلیات تحقیق 1 ـ 1 : مقدمه ……………………………………………………………………. ………………………………………………..13 1 ـ 2 : بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………… 14 1-3: اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 15 1-4: اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 15 1-4-1: هدف اصلی تحقیق …………………………………………………………………………………………………..15 1-4-2: اهداف فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………….. ….. 16 1-5:سئوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 16 1-5-1:سئوال اصلی.تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 16 1-5-2:سئوالات فرعی………………………………………………………………………………………………………… 16 1-6: روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………….16 1-6-1: روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 16 1-6-2: جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………….17 1-6-3: روش نمونهگیری ……………………………………………………………………………………………………..17 1-6-4: ابزار گردآوری دادهها………………………………………………………………………………………………. 18 1-6-5:روش تجزیه و تحلیل………………………………………………………………………………………………… 18 1-7:پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. 18 1-7-1: کتاب ………………………………………………………………………………………………………………………… 19 1 ـ 7 ـ 2: پایان نامه………………………………………………………………………………………………………………..20 1 ـ 7 ـ 3: مقالات……………………………………………………………………………………………………………………22 1-8:محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 24 1-9:تعریف مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………… 25 1-10: سازماندهی پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 30 فصل دوم : مبانی نظری تحقیق 2-1: مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 32 2-2:بررسی پیشینهی نظریات کلان روابط بینالملل ……………………………………………………………… 33 2-3: چارچوب تحلیلی نظریه سازهانگاری …………………………………………………………………………….. 35 2 ـ 4: سازه انگاری و تحولات جهان عرب…………………………………………………………………………………41 فصل سوم : تاریخچه بیداری اسلامی 3-1: مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………. 43 3-2:پیشینه بیداری اسلامی………………………………………………………………………………………………….. 45 3-3: تاریخچه شکلگیری جنبشهای اسلامی ………………………………………………………………………. 47 ... برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 169 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده: وقوع حوادث 11 سپتامبر در آمریکا و به تبع آن اشغال افغانستان و عراق (همسایگان شرقی و غربی ایران) و جزو محور شرارت قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران توسط جرج بوش رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا موجب آغاز دور جدیدی از تهدیدات علیه ایران گردید. با مطرح شدن طرح خاورمیانه بزرگ، صلح اعراب و اسرائیل (نقشه راه) و فشارهای شدید علیه ایران در موضوع پرونده هسته ای، این تهدیدات به اوج خود رسید. مجموعه ی این شرایط در خاورمیانه باعث تقویت سیاست های منطقه ای اسرائیل شد. در چنین وضعیتی دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد، قدرت را به دست گرفت. این دولت تسلیم شرایط موجود نشد و با تاکید بر استراتژی مقاومت و همراه سازی ملت، به پیگیری آرمان های انقلاب اسلامی از طریق احیای دوباره گفتمان انقلابی امام خمینی پرداخت. در همین راستا دولت نهم، دیپلماسی فعال و تهاجمی را در عرصه ی سیاست خارجی در پیش گرفت و نوک پیکان این سیاست به سمت رژیم صهیونیستی نشانه گرفته شد. بدین ترتیب اسرائیل در اولویت سیاست خارجی این دولت قرار گرفت. دولت نهم با تشکیک در موضوع هولوکاست و زیر سوال بردن موجودیت رژیم صهیونیستی، مخالفت با روند سازش (صلح اعراب و اسرائیل)، مخالفت با یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا، مقابله با نظم ناعادلانه موجود در عرصه بین المللی، مقاومت در موضوع پرونده هسته ای و حمایت قاطع از حزب الله لبنان و حماس در جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه، موجب افزایش بیداری و امیدواری در بین ملت های منطقه شد ، شرایط حاکم در خاورمیانه در پی این سیاست ها منجر به تضعیف سیاست های منطقه ای اسرائیل و در پی آن تضعیف استراتژی خاورمیانه ای ایالات متحده آمریکا گردید.
فهرست مطالب: عنوان صفحه مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 1 فصل اول: کلیات (مبانی نظری – مفاهیم)……………………………………………………………………..5
فصل دوم: پیشینه ی مناسبات ایران و اسرائیل:……………………………………………………………… 29 الف) روابط ایران و رژیم صهیونیستی در دوران پهلوی:……………………………………………….. 31
2- نگاه مردم و علمای ایران به تاسیس رژیم صهیونیستی…………………………………………….42
ب) ایران و رژیم صهیونیستی بعد از انقلاب اسلامی:……………………………………………………..67 1- مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی (1368- 1357)………………………………………….67 2- تاثیر انقلاب اسلامی ایران در شکل گیری گروه های مقاومت در لبنان و فلسطین…………72 3- مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی (1384- 1368)…………………………………………….79
فصل سوم: سیاست های منطقه ای اسرائیل قبل از دولت نهم :……………………………………86
الف) از انقلاب اسلامی ایران تا فروپاشی شوروی (1991 – 1979 )…………………….110 ب) از فروپاشی شوروی تا حوادث 11سپتامبر آمریکا (2001- 1991 )…………………114 ج) از حوادث 11 سپتامبر آمریکا تا روی کار آمدن دولت نهم (2005 – 2001 )……….122
فصل چهارم: راهبردهای سیاست خارجی دولت نهم:………………………………………………….136
... برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 143 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده هدف اصلی این پایان نامه بررسی جهانی شدن و تحول مطالعات علوم سیاسی می باشد. این پایان نامه در ابتدا به بحث راجع به تئوری های مربوط به جهانی شدن می پردازد و در ادامه به بررسی نظریه پایان سیاست و با هدف تبیین این نظریه به نقد هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی این قلمرو می پردازد. سپس به بحران های معرفتی سیاست در عصر جهانی شدن پرداخته و اینکه در نهایت این بحران ها، از یک سو هم دولت را به عنوان مظهر اقتدار و هویت ملی به چالش کشید و هم از سوی دیگر مجموعه دانش های سیاسی را از اعتبار سنتی خود انداخت. در بحث دیگر، با طرح نظریه ی فرهنگی، ساختار و محتوای آن را از جهات و ابعاد مختلف تشریح کرده و در یک ارزیابی نهایی آن را به عنوان الگوی جایگزین معرفی می نماید. در ادامه با بحثی ذیل عنوان تحول نظریه سیاسی به بررسی تبدیل سیاست از عرصه به فرآیند، تبدیل جامعه مدنی به جامعه مدنی جهانی، تبدیل حکومت به حکمرانی و مطرح شدن حکمرانی خوب و سرانجام گذار از دانش سیاسی اثباتی _رفتاری به هنجاری _انتقادی پرداخته و در پایان به نتیجه گیری خواهد پرداخت. وازگان کلیدی جهانی شدن، علوم سیاسی، قدرت، دموکراسی، نظریه سیاسی.
فهرست مطالب عنوان صفحه
بخش اول: مبانی و مفاهیم فصل اول: طرح پژوهش 1 – 1 بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1 1 – 2 پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 4 1 – 3 فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 10 1 – 4 حدود پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 11 1 – 5 اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11 1 – 6 سازماندهی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………… 13 فصل دوم: مفهوم شناسی جهانی شدن 2 – 1 تعریف جهانی شدن ………………………………………………………………………………………………………………………………… 15 2 – 2 نظریه های جهانی شدن ……………………………………………………………………………………………………………………….. 18 2 – 3 ابعاد جهانی شدن …………………………………………………………………………………………………………………………………… 30 خلاصه و جمع بندی بخش ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 34 بخش دوم: بحران های سیاست، پارادایم های جایگزین ث فصل اول: جهانی شدن و پایان سیاست 1– 1 طرح نظریه پایان سیاست ……………………………………………………………………………………………………………………….. 37 1– 2 نقد هستی شناختی سیاست …………………………………………………………………………………………………………………… 39 1– 3 واسازی معرفت، هدف و کارکرد سیاست ………………………………………………………………………………………………… 41 1– 4 افول نظریه و علم سیاست ………………………………………………………………………………………………………………………. 42 1– 5 زوال سیاست: ورود به دوران مابعد سیاسی ……………………………………………………………………………………………. 44 1– 6 استحاله انسان سیاسی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 45 فصل دوم: بحران های سیاست در عصر جهانی شدن 2 – 1 جهانی شدن و بحران های سیاست ……………………………………………………………………………………………………….. 47 2 – 2 تأثیر شتاب تحولات بر معرفت انسان …………………………………………………………………………………………………….. 49 2 – 3 بحران معرفت شناختی …………………………………………………………………………………………………………………………… 50 2 – 4 بحران روش شناختی ……………………………………………………………………………………………………………………………… 54 2 – 5 بحران دولت های ملی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 55 2 – 6 بحران دموکراسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 59 فصل سوم: الگوهای جایگزین 3 – 1 جهان گرایی و محل گرایی …………………………………………………………………………………………………………………….. 66 3 – 2 وحدت، کثرت یا تنوع …………………………………………………………………………………………………………………………….. 67
ج 3 – 3 زمینه های فرهنگی بروز بحران ……………………………………………………………………………………………………………… 69 3 – 4 تهدید تمدن ها از داخل …………………………………………………………………………………………………………………………. 70 3 – 5 شکاف تمدن ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 71 3 – 6 الگوی نظریه فرهنگی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 71 3 – 7 سیاست از نگاه نظریه ی فرهنگی …………………………………………………………………………………………………………. 74 3 – 8 فرهنگ، مدیریت و مهار نظم جهانی ……………………………………………………………………………………………………… 76 3 – 9 جهانگرایی فرهنگی ………………………………………………………………………………………………………………………………… 78 3 – 10 نظریه ی فرهنگی و انقلای رسانه ای ………………………………………………………………………………………………….. 79 3 – 11 دموکراسی جهانی و عرصه سیاست فرهنگی ………………………………………………………………………………………. 80 خلاصه و جمع بندی بخش ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 83 بخش سوم: تحول نظریه ی سیاسی فصل اول: تبدیل سیاست از عرصه به فرایند 1 – 1 سیاست مدرن …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 89 1 – 2 سیاست در برابر امر سیاسی …………………………………………………………………………………………………………………… 92 برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 157 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده در میان فرق و مذاهب مختلف ادیان توحیدی و نگرش آن ها به پدیده آخر الزمان، آنچه شیعه را از سایرین متمایز می سازد باور اصیل این مذهب به «آرمان مهدویت» است. آنچه در این میان باید مورد توجه باشد، نسبتی است که «شیعه» با ولی مطلق الهی حضرت اباصالح المهدی ارواحنا فداه برقرار می کند. نسبتی که مناسبات آن از یک سو نباید از دایره ولایت الهی و مطالبات ربوبی عدول کند و از سوی دیگر مر احکام شریعت حقه اسلام باید حلقه پیوند و اتصال میان امت با امام شود. در نهایت از این مجرا است که میان این دو رکن جامعه آرمانی شیعه ـ یعنی امام و امت ـ سنخیتی بنیادین رقم خواهد خورد که فرموده اند: «السنخیه دلیل الانضمام». سیر همراه با مداقه در تاریخ تشیع این حقیقت را به اثبات می رساند که تمام نقصان ها در تحقق اهداف آرمانی و الهی امامان شیعه ریشه در نبود این همگونی بنیادین داشته است. بر این مبنا نقطه کانونی پیمایش این مسیر را باید در سیر انفسی آحاد، آن هم با رویکرد تهذیب اخلاق و تزکیه نفس و پالایش درون از منهیات شارع مقدس جستجو کرد؛ چرا که آن ذوات مقدسه از هرگونه رجس و عصیان مبرا هستند و به هر خیر و احسان مصفا، و همراه شدن با ایشان مستلزم همسان شدن با ایشان است آن هم بر مدار ولایت «الله» عز اسمه. در این راستا اگر فرهنگ هر جامعه را شکل گرفته از صادرات فعلی پایدار و با ثبات آن جامعه بدانیم؛ فرهنگ جامعه شیعی ایران آن زمان مبدل به فرهنگ آرمانی اسلام می شود که اعمال آحاد از هر نوع تخطی از اصول اعتقادی و اخلاقی منزه شود. بدیهی است در این صورت زمینه برای پذیرش کلام حضرت حق جل جلاله و تحقق ولایت کلیه الهیه در گستره جامعه تشیع و همگونی بنیادین امت با امام علیه السلام رقم خواهد خورد. بر این اساس ما معتقدیم که تحقق امر ظهور ولی الهی اقتضائات و قواعدی دارد که دستیابی به این قواعد و اعمال آن ها توسط حاکمیت اسلامی عصر غیبت امری ضروری و حیاتی است. پس می توان مدعی شد که فلسفه وجود حکومت الهی شیعی در عصر غیبت و غایت الغایات آن، دستیابی به این اقتضائات و اعمال آنها با هدف تمهید شرایط ظهور است. چون ما معتقدیم به محض امحاء موانع، اقتضای ظهور حکومت موعود مهدوی فراهم و ظهور حجت الهی واجب خواهد شد.
کلید واژه ها: جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ اسلامی، مهدویت، تشیع، راهبرد فرهنگی ـ سیاسی
فهرست مطالب فصل نخست: مقدمه و تبیین نمایه کلی پژوهش… 2 فصل دوم: راهبرد فرهنگی ـ سیاسی؛ چیستی و چرایی.. 9 گفتار نخست: چیستی راهبرد فرهنگی ـ سیاسی.. 9 گفتار دوم: مفهوم سیاست در تعالیم اسلامی و چرایی راهبرد فرهنگی ـ سیاسی 21 فصل سوم: گفتمان مهدویت؛ بایسته ها و ضرورت ها 25 گفتار نخست: مهدویت و انتظار در اندیشه تشیع. 25 گفتار دوم: مسئله زمینه سازی؛ چیستی و چگونگی.. 28 1) اوصاف اصحاب امام عصر(عج) 30 3) سیاست های مورد نیاز حکومت اسلامی.. 35 5) ضرورت فرهنگ سازی درونی.. 39 6) نقش جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف اسلامی.. 40 7) ضرورت حرکت برای ایجاد جامعه آرمانی شیعی.. 41 بخش دوم: بنیادهای معرفتی انسان شناسانه در اسلام. 48 فصل نخست: انسان شناسی و ضرورت پردازش آن در همه شاخه های علوم انسانی 49 گفتار نخست: ضرورت نگرش جامع به انسان در علوم انسانی.. 49 3) ویژگی های انسان شناسی دینی.. 57 گفتار دوم: بررسی قوای انسانی و رابطه بین آن ها59 ... برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 134 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده:انقلاب اسلامی ایران که در سال 1357 و در پرتو رهبری امام خمینی به پیروزی رسید، نتیجه سال ها مبارزه با رژیم پهلوی بود. در این مبارزه و پیروزی، گروهها و احزاب بسیاری مشارکت داشتند که البته سهم آنها در هدایت و پیروزی انقلاب اسلامی به یک اندازه نبود. یکی از این جریانات فعال در انقلاب روحانیت بود. اکنون با گذشت بیش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامی، ما به دنبال فهم نقش و تاثیر این تشکل در فردای پیروزی انقلاب اسلامی متوجه شدیم که، همین جریان در فردای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال مورد بررسی ما 1388 در تمامی سطوح و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران حضور و نفوذ فعال داشته اند (و هنوز نیز دارند). بگونه ای که آقای هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، محمد یزدی و… از اعضای جامعه روحانیت مبارز، برای چندین دوره ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و قوه قضاییه را بر عهده داشته اند. همین امر موجب می گردد تا ما بیان داریم که این جامعه بیشترین نقش و تاثیر را در تحولات سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی داشته است. کلمات کلیدی: جامعه؛ حزب؛ روحانی
فصل اول کلیات تحقیق
بیان مسئله :به گواهی تاریخ، جریان اسلامی مهمترین نقش را در تحولات سیاسی، اجتماعی در ایران معاصر داشته است. بیگمان اگر از خودگذشتگی و مجاهدت نیروهای جریان اسلامی به رهبری روحانیت انقلابی نبود، شکست رژیمی ۲۵۰۰ ساله با برخورداری از ارتش مسلح و پیشرفته و حمایت کامل ابرقدرتهای زمانه ناممکن بود. جریان اسلامی به رهبری روحانیت، در عصر دیکتاتوری رضاشاه، دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشت. رضاشاه پهلوی مصمم بود با کمک قدرتهای استعماری به ویژه انگلیس و روشنفکران سکولار، به گمان خود اسلام، تشیع و روحانیت را ریشهکن کند. با سقوط استبداد رضاشاهی، محمد رضا پهلوی کوشید به چهره منفور نظام رضاشاهی بهبود ببخشد. جریان اسلامی از این فرصت و نیز از جوانی و بیتجربگی محمدرضا، استفاده لازم را برد و به سرعت خود را بازسازی کرد. در همین دوران جریانهای دیگری چون جریانهای مارکسیستی و ملیگرا نیز تلاش خود را برای به دستگیری قدرت آغاز کردند. جریان مارکسیستی به پشتوانه نیروهای اشغالگر شوروی حداکثر توانستند نمایندگانی معدود در مجلس و چند وزیر در کابینه وارد کنند، امّا نیروهای ملیگرا به رهبری دکتر محمد مصدق و با همراهی آیت الله کاشانی زمام دولت را به دست گرفتند. امّا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آنان را از صحنه قدرت حذف کرد. پس از کودتا و سرکوب شدید جریانهای مخالفِ جریانِ سلطنت، فضای یأس بر بسیاری از نیروها حاکم شده بود. در این میان برخی جوانان رادیکال راه مبارزه با رژیم پهلوی را در التقاط مکاتب و مبارزه مسلحانه به شیوه مارکسیستها دیده، بدان روی آورده بودند. عدهای دیگر نیز منفعلانه به مبارزه پارلمانی دل خوش کرده بودند. در این زمان جریان اصیل اسلامی با برنامه ریزی عمیق و مقاومتی شگفتانگیز، بزرگترین تحول تاریخ ایران، یعنی تغییر نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و برپایی نظام جمهوریت بر پایه اسلام را آغاز کردند. مرجعیت و روحانیت شیعه ابتدا به نصیحت، نامه، توصیه، پیامهای هشدار دهنده و انتقاد، بر اساس وظیفه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به محمدرضا پهلوی اقدام کردند. اما وقتی به نتیجه نرسیدند و به تصمیم و نقشه رژیم برای خارج کردن اسلام از سیاست و جامعه و حتی قلوب مسلمانان پی بردند، آنان نیز تلاش برای سقوط نظام سلطنتی را آغاز کردند. بیگمان در شرایط استبداد پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و در حالی که سکولاریزم حاکمیت خود را در کشور و حتی حوزههای دینی گسترانده بود، در نظر بعضی شکست رژیمی چنان قدرتمند کاری ناممکن مینمود، چون علاوه بر رهبری هوشمند امام خمینی و مکتب غنی اسلام، حرکت انقلابی نیازمند کادر فعّالی از نیروهای جان بر کف بود که بتواند تا زمان به ثمر رسیدن نهضت، انواع سختیها اعم از نیش و کنایههای متحجرین و منفعلین، تا زندان و شکنجه و تبعید را به جان بخرند. هر چند با درایت عالمان بزرگی چون آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و آیت الله العظمی بروجردی و دیگر بزرگان، حوزه علمیه قم پشتوانه این نهضت به حساب میآمد، امّا بهرهگیری از این سرمایه عظیم خالی از مشکلات نبود. تردیدی نیست که درک جایگاه «روحانیت مبارز» شیعه در نهضت اسلامی اخیر مبتنی بر شناختِ جریانهای درون روحانیت در آغاز نهضت امام خمینی است. گفتنی است که جریان اسلامی در درون خود از دو نوع تشکل سیاسی برخوردار بوده است، اول: تشکلهای روحانی همچون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و روحانیت مبارز، دوم: تشکلهای غیر روحانی امّا مرتبط با روحانیت، همچون فدائیان اسلام، هیئتهای مؤتلفه اسلامی و مانند آنها. تشکلهای روحانی در سال ۱۳۴۱ شامل چهار گروه متمایز به شرح زیر بود:1- روحانیت انقلابی: که در رأس و رهبری آن امام خمینی قرار داشت و با احساس تکلیف نسبت به اجرای احکام و ارزشهای اسلام و برپایی حکومت اسلامی با رژیم پهلوی مبارزه میکرد. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 126 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده : فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به شکل گیری پنج جمهوری تازه تاسیس در منطقه آسیای مرکزی شد؛ منطقه ای که به دلیل شرایط ویژه ژئوپلیتیک خود شاهد حضور کشورهای متعدد در خود بوده است. از یک سو شرایط خاص جغرافیایی منطقه و از سویی دیگر اهمیّت ژئواکونومی، آسیای مرکزی نه تنها باعث توجه روسیه برآمده از قدرت مضمحل شده شرق به این منطقه شده است، بلکه کشورهای منطقه همچون چین و ترکیه و کشور فرامنطقه ای همچون ایالات متحده آمریکا، را متوجّه این منطقه ساخته است. هر یک از این کشورها در پی درستیابی به اهداف خود در این منطقه هستند و این بر استقلال سیاسی و اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی اثربخش بوده است. قابل توجّه است که کشورهای منطقه آسیای مرکزی از لحاظ جغرافیایی دارای آنتروپی بالایی هستند و کشورهای این منطقه را به کشورهای همسایه خود به عنوان مکمل جغرافیایی وابسته می کند. این امر، توجّه کشورهای منطقه را به کشورهای همسایه شان بویژه به جمهوری اسلامی ایران معطوف کرده است. حضور و نقش آفرینی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در آسیای مرکزی، شرایط خاصی را بر این منطقه فراهم آورده است که مطالعه علل ژئوپلیتیکی آن می تواند اهمیّت به سزایی در مطالعات این منطقه، به عنوان منطقه استراتژیک در جوار کشورمان، داشته باشد. روش این پایان نامه، توصیفی – تحلیلی، با استفاده از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، به بررسی ژئوپلیتیک منطقه آسیای مرکزی پرداخته است. بر این اساس، سئوالات این پایان نامه عبارت است از: 1. عوامل ژئوپلیتیک موثر آسیای مرکزی بر حضور ایالات متحده آمریکا و روسیه چه می تواند باشد؟ 2. حضور روسیه و ایالات متحده آمریکا در آسیای مرکزی چه اثراتی بر امنیت جمهوری اسلامی ایران دارد؟ برای هر یک از این سئوالات، یک فرضیه مطرح شده است که آن دو از این قرار هستند: فرضیه اول: ویژگی های اقتصادی و موقعیت منطقه ای، از جمله عوامل موثر در علائق و حضور ایالات متحده و روسیه در آسیای مرکزی است. فرضیه دوم: حضور روسیه و ایالات متحده آمریکا در آسیای مرکزی باعث نتایجی مانند کاهش ترانزیت، عمق استراتژیک و چالش های مرزی علیه ایران می شود. و واژگان کلیدی: ژئوپلیتیک، آسیای مرکزی، منابع انرژی، ایالات متحده آمریکا، روسیه، جمهوری اسلامی ایران.
فصل اول: کلیات تحقیق 1 – 1 مقدمه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه پایانی قرن بیستم، جهان شاهد تغییرات شگرف در نقشه جغرافیای – سیاسی خود بود؛ تغییراتی اساسی که به دلیل داشتن شرایطی خاص، توجّه کشورهای بسیاری را با خود معطوف ساخت و زمینه ساز رقابت هایی ژئوپلیتیکی جدیدی در حوزه کشورهای تازه استقلال یافته شد. علّت آن، این بود که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای چندی بر روی نقشه جهان پدیدار شد که به دلیل داشتن امتیازات منحصربفرد، می توانستند برای همسایگان خود هم چالش آفرین و هم سودمند باشند. آنچه که به طور مشخص از کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران مورد توجّه قرار دارد، جمهوری هایی تازه تاسیس در ورای دو سوی مرزهای شمال خاوری و شمال باختری جمهوری اسلامی ایران در دو منطقه قفقاز[1] و منطقه آسیای مرکزی[2] است. آنچه از این دو منطقه در این پایان نامه مورد تاکید قرار دارد، “منطقه آسیای مرکزی” به عنوان سرزمین پهناوری در غرب قاره آسیا است. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 140 نوشته شده توسط : مدیر سایت
چکیده امروزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در عرصه بینالملل، مقوله حقوقبشر است که حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نهادها و کمیتههایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. حقوقبشر یکی از مفاهیم کلیدی حقوق بینالملل است. از جمله باورهای جهانشمول این است که انسان دارای حقوقی است که دانستن و رعایت و اجرای آنها میتواند زندگی موفق و سعادتآمیزی برای او داشته باشد، حقوقبشردر سطوح ملی و بینالمللی، متوجه حمایت از افراد بشر در مقابل رنجها و مشقات ساخته دست انسانها و موانع قابل اجتنابی است که از طریق اعمال محرومیت، بهرهکشی، اختناق، آزار و اذیت و کلیه اشکال سوء رفتار توسط گروههای سازمانیافته و قدرتمندی از انسانها بوجود آمدهاست. در جهان اسلام نیز از ابتدای ظهور اسلام، مسلمانها دغدغه حقوقبشر را داشتهاند هر چند بیان این مقوله در قالب مقولاتی دیگر همچون حقالناس بیان شده است. در اسلام، بشر هم موضوع حق و هم موضوع تکلیف قرار میگیرد و تازه همان تکلیف هم در بخشی که مرتبط با حق الناس- در برابر حق الله است- مستلزم رعایت حقوق دیگران است، به این معنا که تکلیف یک نفر، برای نفر دوم ایجاد حق میکند و در واقع با بسط دامنه حقالناس در اندیشه اسلامی ما میتوانیم به مقوله حقوقبشر برسیم. کرامت انسان در اسلام بسیار مهم است در طول چهارده قرن گذشته فقهای اسلامی هر کدام به نوعی راجع به حقوقبشر بطور مستقیم یا غیرمستقیم بحثهایی را مطرح کردهاند، کتابها و مقالاتی را به نگارش در آوردهاند، اما از آنجا که مهمترین اسناد دینی در اسلام بویژه از نظر مذهب شیعه قرآن و نهجالبلاغه است آنچه که در این پژوهش برای ما حائز اهمیت است، این است که ببینیم چه تفاوتهای بنیادی و معرفتشناختی بین دیدگاههای غربی نسبت به حقوقبشر با دیدگاههای اسلامی به مسئله حقوقبشر وجود دارد؟ به همین جهت اسناد رسمی حقوقبشر در دنیای غرب مثل اعلامیه استقلال آمریکا و اعلامیه انقلاب کبیرفرانسه را به عنوان اسناد غربی در حقوقبشر با مبانی دینی بویژه آیات قرآن و نهجالبلاغه مقایسه میکنیم. کلیدواژه: حقوق بشرغربی، حقوقبشر اسلامی، حقوقبشر در قرآن، حقوقبشردر نهجالبلاغه
فصل اول کلیات
طرح پژوهش امروزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در عرصه بینالملل، مقوله حقوقبشر است که حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نهادها و کمیتههایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. حقوقبشر یکی از مفاهیم کلیدی حقوق بینالملل است. سالهاست که مجادلات سیاسی و رسانهای فراوانی میان کشورهای غربی و اسلامی بر سر حقوقبشر در جریان است. هر یک از آنها یکدیگر را به نقض حقوقبشر متهم میکنند. این امر نشان دهنده اهمیت مقوله حقوقبشر است، به خصوص که کشورهای بزرگی مانند آمریکا و کشورهای غربی همواره از حربه حقوقبشر برعلیه کشورهای دیگر از جمله کشورهای جهان سوم استفاده میکنند. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 127
|
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|